Hæve sænke borde kan øge helbredsfølelsen og produktiviteten

Når man skal vælge skrivebord til kontoret, kan det være en god ide at læse denne artikel først, for at få tips til hvilke 7 fordele der er ved et hæve sænke skrivebord.
Det er ikke nogen hemmelighed længere, at når man sidder for meget, er det alvorligt dårligt for dit helbred. Det er der gentagne undersøgelser der viser og på trods af det, er der alligevel rigtig mange der sidder hele dage, 5 dage om ugen, f.eks. foran en pc skærm. Og den eneste form for bevægelse er de får, hvis der skal spises eller en tur på toilettet og det er ikke helt nok.
Undersøgelser viser, at folk der sidder meget hver dag, har en øget risiko for diabetes, hjertesygdomme og andre lignende livsstilslignende lidelser.
Derudover forbrænder folk der har et siddende job, meget få kalorier kontra dem der enten står eller aktivt er i bevægelse det meste af dagen. Og rigtig mange studier har knyttet denne viden til større sandsynlighed for vægtforøgelse og fedme.
Men der er studier der viser, at der ikke skal så meget til for at ændre ved denne statistik. En ting man relativt nemt kan gøre, er at indføre hæve sænke borde, derved får de ansatte mulighed for at stå op og arbejde flere gange om dagen og der skal ikke mere til, for at gøre en synlig forskel. Der forbrændes væsentlig flere kalorier når man står op end når man bare sidder ned hele dagen.
Netop denne problematik, er et stort problem for ansatte på mange kontorer, fordi de sidder ned det meste af dagen. Og rigtig mange kontorer har ikke tidligere haft højdejusterbare borde, men heldigvis bliver hæve sænke skriveborde stadig mere og mere populære og langt de fleste kontorer har dem i dag.
Her nedenfor er nogle fordele ved at bruge et højdejusterbart skrivebord, der understøttes af videnskaben.
Hvis du står op flere gange i løber af dagen, sænkes din risiko for vægtforøgelse og fedme. Vægtforøgelse er i sidste ende, som de fleste ved forårsaget af en kombination af, at indtage flere kalorier end der forbrændes. Som de fleste også ved, forbrændes kalorier ved hjælp af motion, og er derved også den mest effektive metode til at forbrænde kalorier hurtigt, så vælger man bare at stå i stedet for at sidde kan det selvsagt også være gavnligt.
Du kan faktisk forbrænde næsten 1000 ekstra kalorier om ugen, ved blot at stå ved dit skrivebord hver eftermiddag.

Hvis du står ved dit skrivebord kan du sænke dit blodsukkerniveauer. Generelt er det sådan, at jo mere dit blodsukker øges efter måltider, jo værre er det for dit helbred. Dette gælder især for patienter med insulinresistens eller type 2 diabetes.
I en lille undersøgelse af 10 kontormedarbejdere, som stod op 180 minutter efter frokosten, havde opnået nedsat blodsukker med op til 43% i forhold til, dem der havde siddet i samme tid.
En anden undersøgelse, der involverede 23 kontoransatte viste, at skiftes der mellem stående og siddende arbejdsstilling hvert 30. minut igennem hele arbejdsdagen, reduceredes blodsukkertoppe med gennemsnitlig 11,1%.
At variere din arbejdsstilling med stående kontra siddende hele dagen, kan sænke risikoen for hjertesygdomme. Tanken om, at stående er bedre for hjertesundhed, blev først foreslået i 1953. En undersøgelse viste, at busledere, der stod hele dagen, havde kun halvt så stor risiko for hjertesygdomsrelaterede dødsfald, modsat deres kolleger på førersædet.

Det har vist sig at være så skadeligt, at selv en times intens træning ikke nødvendigvis kan gøre op for de negative virkninger, af en hel dags siddende arbejde.
Der er ingen tvivl om, at det klart er vigtigt og gavnligt at bruge mere tid på fødderne og derved gavnligt for hjertesundheden.
Hæve sænke borde synes også at have en effekt til at reducere rygsmerter.
Rygsmerter er en af de mest almindelige klager fra kontoransatte, der sidder hele dagen.
For at fastslå, om justerbare skriveborde kunne forbedre dette, er der foretaget adskillige undersøgelser på medarbejdere med langvarige rygsmerter.
Deltagerne har indrapporteret op mod 32% forbedringer i lændesmerter efter flere uger, hvor de har haft højdejusterbare skriveborde.
En anden undersøgelse viste, at brugen af et hæve sænke bord reducerede øvre ryg- og nakkesmerter med 54% efter kun 4 uger. Så der er tydelige beviser for, at det klart kan anbefales og der er store gevinster, ved at investerer i justerbare borde til sine ansatte. Hvis man gerne vil sine ansattes bedste og samtidig nedsætte sygedage, er det klart et tiltag der er værd at overveje.
Og derved opnår man også i de fleste tilfælde en langt større effektivitet, hvis de ansatte har det bedre.
Hæve sænke skriveborde bidrager i mange tilfælde til, at forbedre humøret og energiniveauet blandt de ansatte. Så bottom line synes et justerbart skrivebord, at have en positiv indflydelse på den generelle velfærd blandt personalet.
I en 7 ugers undersøgelse indrapporterede deltagerne, der havde skriveborde de kunne stå ved, mindre stress og træthed end dem, som blev ved med at sidde hele arbejdsdagen igennem. Derudover indrapporterede 87% af dem der havde justerbare skriveborde, øget energi og energi der holdt hele dagen.
Efter endt forsøgsperiode og de vendte tilbage til deres gamle skriveborde, var resultatet at de vendte tilbage til de generelle stemninger som de oplevede inden forsøgsperioden startede.
Mens disse observationsstudier ikke viser årsag og virkning, viser vægten af beviser stående oftere, at det
Det er på tide at tage en radikal ændring i dit arbejdsmønster, hvis I ikke allerede har hæve sænke borde på din arbejdsplads, så er det nu. Og er der noget at betænke sig på, efter at have læst denne artikel?
Når du har et højdejusterbart skrivebord, behøver du ikke at stå op hele dagen, det anbefales at dele din tid 50-50 mellem stående og siddende.